Friday, November 15, 2019

Amir Syahir

30 tips mudahnya berjimat khas untuk anak muda

Jika korang tak mampu untuk tambah pendapatan, kau kenalah kurangkan perbelanjaan. Korang kena lah berjimat cermat dalam perbelanjaan. Duit gaji yang dapat tu digunakan dengan...

7 usaha baiki kewangan jadi lebih baik

  Untuk mencapai tahap kewangan yang baik dalam hidup memerlukan usaha dan juga pengorbanan. Kalau kau tengok orang yang dah berjaya, kau juga perlu tahu...

7 panduan membeli hartanah bagi newbie. No #1 paling penting

Sebelum menceburi hartanah, sangat penting untuk kita tahu kemampuan kita. Tambah lagi bagi newbie. Jangan gopoh untuk terjun dalam hartanah jika kita masih zero. Kami...

10 tips panduan matlamat kewangan bagi anak muda

"Jika kita gagal untuk merancang, kita sedang merancang untuk gagal" Masih belum terlambat lagi untuk kita mula merancang kewangan dengan bijak. Mulakan 2019 ni. Apa...

Apa itu Margin Pembiayaan (MOF)?

Kebiasaannya, untuk rumah pertama, ramai yang layak untuk dapat 90% margin pembiayaan. Namun, ada sesetengah kes bila mohon pembiayaan dengan bank, mereka tak dapat 90%...

7 perkara yang boleh merosakkan tabung simpanan anda

"Dah pegang duit sendiri ni, ape salahnya self-reward. Dah kerja penat penat kot" Ini antara ayat femes yang biasa keluar. Tak salah nak self reward....

7 panduan untuk elakkan diri dari jadi hamba hutang

  Biar papa asal bergaya. Kebanyakan anak muda sekarang suka pegang prinsip ini. Mereka lebih suka nampak bergaya, nampak mewah sedangkan hutang keliling pinggang. Kau...

7 panduan pengurusan kewangan khas bagi pasangan baru berkahwin

Bila ada ilmu, insyaAllah kita boleh uruskan sesuatu dengan efektif. Terutama sekali dalam bab pengurusan kewangan. Kali ni kami nak sentuh bab pengurusan kewangan bagi...

“Kenapa permohonan pembiayaan perumahan saya ditolak?” – Syah

  Korang ada plan nak beli rumah tahun 2018 ni? Usaha yang bagus. Bagi yang dah mula bertindak, tahniah kami ucapkan. Sebelum mula membeli hartanah, pastikan korang...

22 jenis tabung yang anak muda boleh mula buat untuk 2018

Bila tak tahu nak bahagikan duit yang ada, ada orang hadapi masalah simpanan asyik bocor. Dah simpan, namun makin berkurang. Kejap masuk kejap keluar. Korang...