Saturday, November 16, 2019

Penulis

30 tips mudahnya berjimat khas untuk anak muda

Jika korang tak mampu untuk tambah pendapatan, kau kenalah kurangkan perbelanjaan. Korang kena lah berjimat cermat dalam perbelanjaan. Duit gaji yang dapat tu digunakan dengan...

7 usaha baiki kewangan jadi lebih baik

  Untuk mencapai tahap kewangan yang baik dalam hidup memerlukan usaha dan juga pengorbanan. Kalau kau tengok orang yang dah berjaya, kau juga perlu tahu...

7 panduan membeli hartanah bagi newbie. No #1 paling penting

Sebelum menceburi hartanah, sangat penting untuk kita tahu kemampuan kita. Tambah lagi bagi newbie. Jangan gopoh untuk terjun dalam hartanah jika kita masih zero. Kami...

10 tips panduan matlamat kewangan bagi anak muda

"Jika kita gagal untuk merancang, kita sedang merancang untuk gagal" Masih belum terlambat lagi untuk kita mula merancang kewangan dengan bijak. Mulakan 2019 ni. Apa...

Boleh ke nak masuk rumah awal tapi urusan jual beli tak setel lagi?

Bila dah berjaya beli rumah, memang rasa seronok. Kalau boleh nak cepat-cepat masuk rumah. Betul? Namun, boleh ke tak sebenarnya kita sebagai pembeli minta kunci...

10 tips beli rumah pertama yang newbie wajib tahu

Ada bermacam-macam cara untuk memilih hartanah yang baik. Ada yang memilih untuk membeli di kawasan tertentu. Ada yang beli je kat mana-mana pun asalkan...

Apa itu Margin Pembiayaan (MOF)?

Kebiasaannya, untuk rumah pertama, ramai yang layak untuk dapat 90% margin pembiayaan. Namun, ada sesetengah kes bila mohon pembiayaan dengan bank, mereka tak dapat 90%...

“Tanah pusaka banyak nama. Bahagian makin kecil. Macam mana nak setel?”- Imran

Bila masuk bab pengurusan harta, banyak perkara yang kita kena ambil ambil kira. Salah satunya adalah apabila tanah pusaka ada banyak nama. Kalau tersalah urus,...

7 perkara yang boleh merosakkan tabung simpanan anda

"Dah pegang duit sendiri ni, ape salahnya self-reward. Dah kerja penat penat kot" Ini antara ayat femes yang biasa keluar. Tak salah nak self reward....

5 perkara yang anak muda boleh target sebelum umur 35 tahun

"Kau kena ada 5 ni sebelum 35 tahun." “Kalau tak dapat juga kena buat apa?” “Kau kena menggelabah.” #1 Duduk rumah yang selesa Umur dah masuk 35 tahun dah...