Monday, August 26, 2019

Pengurusan Kewangan

Tangguh kepuasan diri untuk sementara waktu

Bagi menjadikan tabung kita cepat gemuk dan melimpah ruah, kita perlu tangguhkan kepuasan diri sementara waktu. + Tangguhkan untuk bukak butik impian. + Tangguhkan untuk membeli...

7 perkara yang anda sebagai anak muda jangan lakukan jika mahu beli rumah pertama

  Anak muda yang selalu saya¬†maksudkan ialah yang umurnya bawah 30 tahun, yang baru mula nak cari pendapatan sendiri dan yang baru dapat kerja atau...

Beli kereta dan bela kereta

Salam subuh semua. Antara sebab saya tak galakkan anda beli kereta mahal waktu gaji kecil sbb kereta adalah punca utama kenapa ramai orang tak mampu...

Anak Muda Perlu Korban 7 Perkara Ini Buat Sementara Untuk Memiliki Rumah Pertama

  Membeli rumah di usia muda amat menguntungkan kerana tempoh pembiayaan lebih panjang dan ansuran bulanan lebih murah. Tapi jika di usia muda korang habiskan masa...

5 ilmu wajib yang perlu anda tahu untuk elak daripada berhutang. Habiskan baca artikel...

  Sejak kecil kita banyak terdedah dengan budaya berhutang. Orang kita sangat gemar berhutang. Beli karpet dengan Banggali, hutang. Makan kat kedai, masuk buku 555. Beli...

Nak cari rumah sewa yang betul? Ikuti perkongsian dari pakar kewangan ini.

  1. Sebenarnya tak salah pun hidup menyewa tau. Asalkan masa kita menyewa rumah orang lain tu, kita dah ada rumah atas nama sendiri. Beli...

Apa perbezaan di antara pendapatan aktif dan pasif?

Gagal uruskan kewangan dengan baik boleh mendatangkan masalah yang besar dalam hidup. Setuju? Masalah ni takkan habis kalau kita sendiri tak mula ubah dari sekarang....

Tiga peraturan ketika terima gaji

Bila terima gaji setiap bulan, bahagiakan kepada tiga bahagian ini : SIMPANAN Simpan 10% minimum gaji kita, jangan mengada ngada nak belanja Nelofa anda. Lebih banyak...

3 perkara yang anda harus tahu tentang CTOS

Bila mula bekerja, antara perkara penting yang perlu dijaga ada skor kredit. Skor kredit penting bagi memastikan korang boleh buat pinjaman di masa hadapan. Apa...

7 perkara yang anda perlu tahu ketika nak minta pinjaman. Nombor 4 paling penting...

  1) Pekerjaan sesuai kelayakan (Tetap vs Kontrak) - Kelayakan pinjaman kita bergantung kepada kestabilan pekerjaan kita. Pekerja tetap lebih senang untuk mendapat pinjaman berbanding pekerja...