Wednesday, February 20, 2019

Hartanah

Sumber : The Malaysian Times

Macam mana nak beli rumah menggunakan KWSP?

Tahu tak korang boleh beli rumah guna duit KWSP korang? Cuma mestilah ada syarat-syaratnya. Nak tahu lebih lanjut? Jom baca maklumat yang kami dapat dari...

7 perkara yang akan menentukan jenis cukai yang dikenakan untuk transaksi hartanah anda

  CKHT (RPGT) atau cukai pendapatan? Yang mana akan dikenakan bila korang buat transaksi hartanah? Mungkin korang tengah mencari apa kriteria yang menentukan sesuatu cukai supaya...

7 kaedah wajib guna untuk beli rumah pertama sebelum tersilap langkah 

Kami yakin semua orang nak ada rumah sendiri. Dapat sebiji kira alhamdulillah sangat dah. Dapat lebih dari tu, bonus. Rumah bukannya makin murah. Ada yang...

11 komponen yang akan mengubah rupa rumah busuk menjadi wangi

Bila nak renovate rumah, ada beberapa komponen yang korang boleh buat supaya rumah korang nampak lebih wangi. Jangan main bedal je renovate rumah sebab...

6 ciri wajib tengok sebelum pilih pembiayaan rumah. Poin #6 paling penting

Setiap bank di Malaysia ni ada kelebihan dan kekurangan mereka. Sebelum nak mohon pinjaman perumahan, korang kena dapatkan maklumat yang betul. Apa yang nak kena tengok...

Apa pembeli rumah boleh buat jika CCC dah keluar tetapi rumah belum siap?

Bila korang beli rumah dengan pemaju, pastikan korang ambil tahu apa yang perlu dilihat bila rumah dah siap. Ada sesetengah kes CCC dah keluar, tapi...

Kenapa rumah belum siap tapi pembeli sudah dapat rumah yang ada CCC?

  Sejak kebelakangan ini, saya terima beberapa aduan daripada pembeli rumah yang dalam pembinaan yang mendakwa pemaju telah serahkan milikan kosong rumah kepada mereka, sedangkan...

Nak beli rumah tapi takut? Baca panduan beli rumah pertama ini sampai habis

Bagi seorang yang newbie dalam hartanah, takut merupakan perkara biasa. Macam-macam fikir. Yelah, beli rumah bukan macam beli sayur kan? Kena hati-hati. Tersalah langkah,...

Orang bergaji RM3K pun tak beli rumah lagi? Jom baca kenapa

Bagi anak muda yang baru dapat kerja, normallah jika masih bertatih nak susun langkah nak beli rumah sendiri. Tapi macam mana pula orang yang...

Betul ke bank tak pandang rumah yang masih master title untuk pembiayaan perumahan?

Setiap bank ada syarat masing-masing. Sebelum korang nak mohon pembiayaan perumahan, pastikan korang dapatkan maklumat terlebih dahulu. Betul ke bank tak 'favour' untuk pembiayaan rumah...