Monday, September 24, 2018

Hartanah

Apa itu Margin Pembiayaan (MOF)?

Kebiasaannya, untuk rumah pertama, ramai yang layak untuk dapat 90% margin pembiayaan. Namun, ada sesetengah kes bila mohon pembiayaan dengan bank, mereka tak dapat 90%...

10 tips beli rumah pertama yang newbie wajib tahu

Ada bermacam-macam cara untuk memilih hartanah yang baik. Ada yang memilih untuk membeli di kawasan tertentu. Ada yang beli je kat mana-mana pun asalkan...

Apa yang perlu dibuat apabila salah seorang daripada joint loan meninggal dunia?

Antara impian ramai orang adalah nak beli rumah. Betul? Banyak proses yang terlibat semasa pembelian hartanah. Antaranya adalah housing loan. Ada yang buat joint loan bersama...

“Kenapa permohonan pembiayaan perumahan saya ditolak?” – Syah

  Korang ada plan nak beli rumah tahun 2018 ni? Usaha yang bagus. Bagi yang dah mula bertindak, tahniah kami ucapkan. Sebelum mula membeli hartanah, pastikan korang...
Sumber : Ed Aswandi

Apa itu Hakmilik Strata dan perkara penting sebelum membeli rumah kediaman jenis hakmilik strata?

Korang tengah mencari rumah untuk dimiliki? Tahniah kami ucapkan atas usaha yang bagus tu. Antara impian ramai orang adalah memiliki rumah atas nama sendiri....

15 pihak yang dapat manfaat melalui pembelian rumah busuk

'Rumah busuk' memang tak ramai yang pandang. Ye lah, rupa pun tak se gah macam rumah lain kan? Nak bagi cantik dan elok balik memang...

3 jerat pembiayaan perumahan yang wajib anda tahu sebelum anda menyesal

  Bila nak beli hartanah, seboleh-bolehnya kita nak pilih yang sesuai dengan kehendak kita. Kan? Bagi yang berimpian nak rumah untuk duduk sendiri, macam-macam usaha dilakukan....

“Awak, bank mana yang paling senang dan bagus untuk mohon housing loan?”

Bank Mana yang paling bagus untuk Housing Loan? Bank Mana yang paling rendah rate dia? Bank mana yang paling senang nak approved loan? Etc etc...

Macam mana tanah yang kita miliki boleh hilang hakmilik?

Baru-baru ni kita dikejutkan dengan berita tanah FELDA. Bila dah kecoh berita macam ni, timbul satu persoalan. Macam mana tanah yang kita miliki boleh hilang...

Pemaju lambat siapkan projek rumah? Guna Tribunal tuntut duit pampasan anda (Part 2)

Antara masalah yang boleh terjadi bila beli rumah adalah pemaju lambat siapkan projek rumah. Sebab tu kena teliti dan fahamkan isi dalam SPA supaya bila...