Bolehkah anda hibahkan rumah anda tanpa buat pindah milik kepada penerima?

0
1104
Sumber : pixabay.com
Sumber : pixabay.com

 

Beberapa hari lepas ada seorang makcik ni, pesara kerajaan, datang berjumpa saya.

Beliau kata nak hibahkan rumahnya kepada kedua-dua anak perempuannya. Rumah tersebut menurutnya dah habis bayar pinjaman dengan LPPSA (dahulunya dikenali sebagai BPP) dan telahpun dilepaskan gadaian.

Kata beliau, beliau nak menghibahkan rumah tersebut kepada kedua-dua anak perempuannya kerana bimbang sekiranya beliau meninggal dunia nanti, rumah tersebut akan dituntut sebagai harta pusaka oleh adik beradiknya kerana beliau tidak mempunyai anak lelaki.

Daripada cara beliau bercakap tu nampak gayanya beliau memang bersungguh-sungguh untuk menyerahkan rumah tersebut kepada anak-anak perempuannya.

Selepas saya meneliti dokumen-dokumen yang beliau bawa, saya menasihati beliau supaya terus buat pindah milik atas balasan kasih sayang kepada kedua-dua anaknya itu.

Jika beliau serius untuk menghibahkan rumah tersebut kepada kedua-dua anak perempuan nya, cara yang terbaik dan paling selamat adalah membuat pindah milik terus rumah tersebut atas balasan kasih sayang kepada anak anaknya.

Ini kerana, setelah dipindah milik rumah tersebut secara sahnya akan diserahkan kepada anak-anaknya dan tiada lagi pihak yang boleh mempertikaikan atau menuntut rumah tersebut sebagai harta pusaka beliau seandainya beliau meninggal dunia kelak.

Ini kerana dari segi undang-undang tanah di negara kita, hak dan kepentingan pemilik berdaftar dalam geran akan dilindungi oleh undang-undang.

Dan pendaftaran pindah milik adalah satu satu cara yang paling selamat untuk mengesahkan pemberian hartanah oleh seseorang pemilik berdaftar kepada pihak lain.

Jadi beliau pun bertanyakan kepada saya soalan yang memang saya dah agak akan ditanya oleh semua orang bila berjumpa peguam. ” Berapa kos nya tuan kalau makcik buat pindah milik atas balasan kasih sayang tu”?

Memandangkan saya tidak mengetahui berapa nilaian sebenar rumah tersebut dan belum meneliti secara keseluruhan dokumen-dokumen berkaitan, saya memberi anggaran kos keseluruhan lebih kurang dalam 2% – 2.5% daripada nilaian rumah tersebut. Dan nilaian tersebut akan disahkan oleh pihak jabatan penilaian sebaik sahaja kita masuk permohonan taksiran duti setem di pejabat lembaga hasil kelak.

“Ohh..2% ya tuan? Ermm. Kalau nilain rumah tu RM400K, kiranya kos guaman lebih kurang RM8K lah ya?” beliau bertanya untuk pengesahan.

Daripada riak muka beliau nampak beliau macam agak terkejut bila saya bagi tahu tentang anggaran kos tersebut.

“Ya..Lebih kurang lah. Tapi itu anggaran sahaja. Jika pn jadi untuk buat dan selepas dapat tahu nilaian sebenar rumah tu nanti, saya akan dapatkan satu amaun kos yang tepat untuk pn” kata saya.

“Ermm. Kalau saya buat hibah sahaja tanpa pindah milik tak boleh ke tuan?”

“Tuan just buat sajelah satu surat yang mengesahkan saya hibahkan rumah tu pada anak-anak saya. At least ada bukti yang saya dah hibahkan nya. Macam tu tak boleh ke tuan? Sebab kos pindah milik tu tinggi sangat rasanya tuan. Rasa macam tak mampu saya” kata beliau.

Saya tak jawab soalan tersebut sebaliknya saya tanya beliau balik “Apa tujuan sebenar pn nak buat hibah tersebut? Nak menyerahkan rumah tu pada anak-anak kan?

“Jika nak serahkan rumah tu pada anak-anak, hibah hendaklah disusuli dengan pindah milik. Itu cara dan prosedur sebenar yang ditetapkan dalam undang-undang”

“Tidak mencukupi dengan sekadar buat satu surat yang mengesahkan pn bagi hibah, sedangkan dalam geran masih tidak dipindah milik kepada nama anak puan”.

“Surat cara hibah ni hanya sekadar kontrak atau pengesahan untuk merekodkan niat sesuatu pihak sahaja. Dan niat tersebut perlulah disusuli dengan perlaksanaan. Perlaksanaannya adalah melalui pindah milik. Itu cara yang ditetapkan oleh undang-undang”

“Jika tak buat pindah milik, hibah tersebut mungkin masih boleh dipertikaikan di kemudian hari terutamanya selepas pn tiada nanti”.

“Contohnya macam ni lah. A kata B adalah anaknya. Bila ditanya kepada A apa bukti yang B tu anaknya, dia pun keluarkan satu surat pengesahan yang ditulis olehnya menyatakan B tu adalah anaknya tanpa menunjukkan kad pengenalan anaknya.

“Agak-agak orang boleh pertikaikan tak surat tu? Dan orang boleh percaya tak yang B tu anak A?” tanya saya.

Jawab beliau ” Mestilah orang boleh pertikaikan. Sebab sepatutnya dia kena tunjuk kad pengenalan untuk mengesahkan B tu anaknya. Mana boleh takat bagi surat sekeping cam tu je” katanya.

“Jadi begitulah juga dengan hibah ni. Kalau setakat tunjuk surat hibah semata-mata untuk nak buktikan yang rumah tu telah di hibahkan kepada anak puan sedangkan rumah tu masih lagi atas nama puan, bila puan meninggal nanti macam mana kita nk kata rumah tu telah diberikan kepada anak-anak puan? Agak-agak kemudian hari orang boleh percaya ke dengan surat tu sahaja?” tanya saya balik.

Tak sempat beliau jawab saya tambah lagi “Lagipun untuk mengesahkan surat cara hibah tersebut puan perlu failkan pengesahan hibah di mahkamah syariah. Dengan pengesahan hibah tersebut barulah kata orang kuat sedikit kedudukan hibah tersebut. Tapi itu pun masih tetap tidak dapat mengatasi pendaftaran pindah milik sebagai bukti kukuh yang rumah tu telah diserahkan kepada anak-anak puan”

Dan untuk buat semua tu sudah pastilah memerlukan kos. Itu tidak dapat dielakkan.

Anggaplah kos tersebut macam perisa dalam masakan. Kita nak masak, nak tak nak kena isi garam, gula dan perasa. Walaupun mewah sekalipun masakan kita tapi kalau tanpa garam tetap tak jadi masakan kita. Betul tak?”

“Kalau macam tu saya fahamlah tuan. Nantilah saya usahakan macam mana dan saya akan maklumkan semula pada tuan ya”. jawab beliau ringkas.

Alhamdulillah. Lega saya sebab nampaknya beliau faham apa yang saya cuba sampaikan.

Sebenarnya masih ramai di luar sana yang menganggap hibah itu memadai hanya sekadar buat satu surat sahaja tanpa memerlukan pindah milik. Alasan mereka, kalau buat pindah milik ianya akan melibatkan kos yang mahal.

Masalah mungkin timbul selepas pemberi hibah meninggal dunia. Di mana surat cara hibah tersebut mungkin akan dipertikaikan oleh waris-waris.

Apabila ada pertikaian maka terpaksa lah ianya dibuktikan di mahkamah. Dan sudah pasti ianya akan mengambil masa dan juga melibatkan kos yang besar.

Disebabkan sayang nak keluarkan kos sekarang, waris anda terpaksa pula keluarkan kos yang lebih besar di kemudian hari.

Dan kalau mahkamah sahkan yang hibah tu tidak sah, maka tak sampailah hajat anda untuk menghibahkan harta anda tu kepada orang yang anda kasihi semasa hidup.

Dan lebih besar lagi kesannya, ianya boleh menimbulkan fitnah dan perbalahan pula sesama waris selepas kita meninggal dunia kelak.

Jadi pesan saya ” Nak buat hibah pastikan disusuli dengan pindah milik”

Bagaimana pula kalau rumah tu masih belum habis bayar dengan bank? Boleh kah kalau nak hibahkannya? Sebab selagi belum habis bayar mesti tak boleh dipinda milik kan?

Atau macam mana kalau dah di pindah milik nanti si anak halau ibu bapanya daripada rumah tersebut atau anak-anak pergi jual rumah tersebut kepada orang lain?

Isu ni saya akan jawab dalam posting yang akan datang. Insya Allah.

SALKUKHAIRI ABD SUKOR
Presiden
Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam)

Comments

comments