19 perkara yang jangan anda lakukan bila melanggan takaful

0
1405
Sumber gambar : pixabay.com
Sumber gambar : pixabay.com

 

1. JANGAN langgan takaful sebab ejen semata-mata. Kawan saya ejen, ejen tu cantik, ejen tu bagi hadiah setiap tahun dan lain-lain. Pilih Takaful berdasarkan keperluan kewangan sendiri.

2. JANGAN langgan takaful utk diri sendiri melebihi 10% daripada pendapatan. Itu sudah overpaid. Paling banyak pun 15%, itu pun untuk yang berusia emas.

3. JANGAN langgan medical card tanpa life protection untuk income protection. Jika tiada medical card, masih ada alternatif di hospital kerajaan jika jatuh sakit. Tapi jika tiada Life takaful untuk income protection, akan memberi kesan besar dalam kewangan keluarga apabila ditimpa musibah kematian, lumpuh dan sakit kritikal.

4. JANGAN risau kalau ada ejen burukkan syarikat takaful lain susah bayar claim. Semua syarikat takaful berada di bawah kawal-selia oleh Bank Negara Malaysia, dan tertakluk kepada undang-undang Islamic Financial Services Act. Jika ada pelanggan yang teraniya, boleh buat laporan. Jika kes genuine, undang-undang berpihak kepada pelanggan.

5. JANGAN sembunyikan maklumat-maklumat penting terutama kesihatan ketika tanda tangan polisi. Dedahkan semua maklumat diminta, sekalipun penyakit yg sudah sembuh atau penyakit 10-20 tahun lepas. Jika tidak, akan ada risiko besar utk tuntutan ditolak apabila berlaku musibah. Banyak kes claim ditolak disebabkan “undiscloser fact” atau ketidakdedahan fakta.

6. JANGAN buat-buat lupa bayaran bulanan. Ia akan menyebabkan polisi menjadi “lapse” dan tidak lagi berkuatkuasa. Polisi takaful yang baik ialah polisi yang dibayar sumbangannya setiap bulan.

7. JANGAN tandatangan borang kosong. Pastikan ia diisi terlebih dahulu sebelum tanda tangan. Semak borang sebelum tandatangan untuk memastikan borang diisi dengan maklumat lengkap dan betul.

8. JANGAN mudah-mudah batalkan polisi apabila ada ejen takaful lain memburuk-burukkan polisi takaful anda. Buat semakan kembali dan dapatkan pandangan kedua. Ejen yang suka batalkan polisi klien boleh diadukan kepada BNM.

9. JANGAN tandatangan borang cadangan takaful sebelum anda baca Product Disclosure Sheet (PDS). Boleh minta PDS daripada ejen atau lihat dalam website syarikat. Ia adalah dokumen penting produk takaful yg diwajibkan oleh BNM kpd semua syarikat takaful. Ejen wajib tunjukkan dan tenangkan kepada bakal pelanggan.

10. JANGAN bayar mahal tapi coverage sedikit utk takaful. Fungsi utama takaful adalah untuk perlindungan, bukan utk simpanan atau pelaburan. Sebaiknya 5-6% daripada pendapatan utk coverage bersamaan 10 tahun pendapatan. Contoh, gaji RM3,000 sebulan, caruman RM150 ke RM170 sebulan bersamaan RM360,000 utk kematian, lumpuh dan sakit kritikal.

11. JANGAN langgan takaful utk hibah sahaja tanpa coverage critical illness. Produk takaful untuk hibah sahaja, tidak membantu sekiranya berlaku penyakit kritikal sedangkan 70% kematian berpunca dari sakit kritikal. Jika sudah sign-up, boleh tambah coverage baru untuk sakit kritikal.

12. JANGAN lupa baca polisi sebaik sahaja terima. Ia sangat penting utk memahami kembali apa yg diterangkan oleh ejen dan pastikan ia terkandung di dalam polisi. Jika ejen beritahu polisi ada simpanan sekian-sekian, minta ejen tunjukkan maklumat tersebut.

13. JANGAN malas utk buat perbandingan proposal takaful. Di Malaysia ada lebih kurang 10 syarikat takaful. Jadi, selaku pelanggan ia adalah satu kelebihan utk mendapatkan produk yg paling baik dan paling sesuai berdasarkan kewangan diri sendiri.

14. JANGAN buat perbandingan lama sangat sampai 3-4 tahun tak habis-habis minta quotation tapi tak sign-up sebarang polisi. Sakit, mati, lumpuh tidak menunggu kita ada polisi takaful baru datang menyinggah. Mereka datang tanpa memberi salam.

15. JANGAN terpengaruh dengan ejen yg desprate nak dapatkan sales. Pilih ejen yg mampu memberi khidmat nasihat berdasarkan keperluan kewangan anda. Mereka golongan rare dalam industri takaful dan tidak ramai.

16. JANGAN batalkan polisi hanya semata-mata anda tak puas hati kepada ejen. Kembali kepada objektif asal anda melanggan polisi sebab apa? Jika tak puas hati dgn ejen, anda boleh hantar surat kepada syarikat takaful utk menukar ejen lain.

17. JANGAN mengharapkan produk takaful yg sempurna. Tiada produk seumpama itu. Produk takaful boleh diambil sedikit demi sedikit. Boleh ambil lebih dari satu utk sesuaikan dgn keperluan kewangan kita.

18. JANGAN baca sekerat-sekerat panduan ini. Baca keseluruhannya dan setiap satu berkaitan antara satu sama lain.

19. JANGAN lupa utk tag pasangan, keluarga dan kawan-kawan lain yg patut tahu tips ini dan JANGAN lupa utk LIKE dan SHARE selepas baca habis tip-tip ini.

Afyan Mat Rawi,
INFAQ Consultancy

Comments

comments

SHARE
Previous articlePanduan asas warna kediaman mengikut pensyarah senibina dalaman ini (Siri warna putih)
Next article10 perkara ‘jangan’ anda lakukan dalam membeli rumah
Afyan Mat Rawi
Afyan Mat Rawi adalah seorang trainer dan perunding bertauliah bertauliah Islamic Financial Planner (IFP). oleh Institut Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (IBFIM – Islamic Banking and Financial Institute Malaysia) di bawah Bank Negara Malaysia. Beliau terlibat dalam bidang perkhidmatan kewangan sejak tahun 2003 hingga sekarang. Tulisan-tulisan Saudara Afyan juga selalu tersiar di MajalahNiaga.com, Harian Metro, Majalah Solusi, Prospek Hartanah Malaysia. Malah beliau juga pernah tampil beberapa kali secara langsung dalam rancangan “Assalamualaikum” dan rancangan-rancangan lain seperti “Assalamualaikum”, "Maqasid Syarieyah" di TV Al-Hijrah. Sepanjang penglibatan beliau dalam bidang servis kewangan Islam, beliau selalu dijemput mengendalikan program-program yang berkaitan kewangan, muamalat Islam, pelaburan, takaful di seluruh pelosok tanah air. Merupakan pengasas INFAQ Consultancy, sebuah firma perundingan kewangan yang bertauliah.