10 rahsia orang berjaya yang anda boleh praktikkan dalam kehidupan

0
1111

Apa yang kita lakukan hari ini boleh mempengaruhi masa depan kita. Orang yang dah berjaya, tindakan mereka lain dari yang biasa. Tidaklah orang yang dah berjaya terus berjaya. Mereka mesti dah lalui proses yang sukar.

 

Kita mesti pernah jumpa orang yang kita nampak ‘berjaya’ dan rasa kagum kan?

Sebenarnya ada tips untuk kita juga boleh berjaya seperti mereka. Nak tahu lebih lanjut? Jom hadamkan perkongsian Tuan Amir Syahir ini.

 

“Seronoknya kau selalu bercuti ke luar negara”

“Bestnya kau dapat naik kereta import mewah ni”

“Wahh… banyaknya rumah kau beli sampai lima buah!”

 

Bila kau nampak kawan kau dalam kehidupan yang selesa. Kau tentu akan kagum dan teruja.

Tapi kau tak tahu dia telah korbankan sedikit zaman muda dia untuk berhibur. Dia dah tangguhkan segala kehendak dia buat seketika.

Orang tak nampak apa pengorbanan yang dia lakukan dulu. Orang tak nampak suka duka yang pernah dia lalui. Apa yang orang nampak hanya kejayaannya pada hari ini.

Kau nak tahu apa rahsia mereka? Jom baca. Dah baca boleh SHARE untuk kita semua berjaya.

 

#1 Menguruskan Wang Dengan Baik

Tidak kiralah apa pun kerja kau sama ada kau bekerja sebagai kejuruteraan pam minyak ataupun kejuruteraan cashier, kau mestilah sudah mahir menguruskan hal ehwal kewangan sendiri. Kau dapat bezakan yang mana kehendak dan keperluan. Kau tahu aliran keluar masuk wang kau. Tidaklah bila dapat gaji, duit kau terus pupus tak tahu ke mana.

Buat bajet kewangan. Bila dah dapat gaji, rancang apa yang perlu dibayar, apa yang perlu dibeli dan sebagainya. Barulah kewangan kau akan lebih terurus.

 

#2 Mempunyai Sumber Pendapatan Kedua

Zaman sekarang ni satu sumber pendapatan mungkin tidak mencukupi. Cuba lah cipta pendapatan kedua. Contohnya buat dropship, ejen takaful, ejen Affiliate ataupun jual online.

 

#3 Mempunyai Tabung Simpanan

Mempunyai beberapa tabungan. Buatlah tabung simpanan, tabung kecemasan, tabung pelaburan, tabung umrah, tabung percutian dan pelbagai tabung untuk kegunaan kau. Tabung/dana kecemasan ini sangat penting di saat kau menghadapi ujian atau masalah. Sediakan tabung kecemasan sekurang kurangnya 3-6 bulan gaji kau.

Simpan sekurang-kurangnya 10% daripada pendapatan kau. Kalau kau tak dapat simpan banyak, cubalah simpan dengan nilai yang sedikit terlebih dahulu. Asalkan menyimpan.

 

#4 Membeli Aset Hartanah Di Usia Muda

Aset hartanah semakin tahun harga semakin naik. Kau setkan minda untuk membeli rumah di usia yang muda. Rumah mahal? Tak mampu simpan untuk deposit rumah? Teruskan menggali ilmu hartanah ni. Jangan duk main Facebook je.

 

#5 Mulakan Melabur

Melaburlah dengan bijak. Jauhi skim cepat kaya, skim yang membawa keuntungan cepat. Realiti kekayaan tiada jalan pintas. Kalau berjaya kaya cepat pun, tak kekal lama. Banyak pelaburan di Malaysia yang dijamin kerajaan. Contohnya ASB. Simpan di Tabung Haji pun boleh juga asalkan tetap dan berterusan dan menyimpan lebih daripada 10% gaji setiap bulan.

 

#6 Tangguhkan Kehendak

Jika diikutkan kehendak yang menggunung tu, sampai bila tak habis. Selalu ada je barang nak dibeli. Ada je barang nak tukar baru. Utamakan keperluan dahulu sebelum membeli kehendak.

 

#7 Memiliki Kenderaan Bersesuaian Dengan Kemampuan Gaji

Beli kereta tak salah. Yang salah adalah membeli kereta tidak sepadan dengan gaji. Gaji ciput tapi beli Honda City susah la. Habis separuh gaji buat bayar ansuran kereta. Nak makan pun duk pinjam kawan. Makan megi takpe, janji kunci kereta ada huruf H. Kalau kau baru bekerja, beli dulu kereta tempatan yang mampu milik.

 

#8 Belanja Mengikut Kemampuan

Ukur baju di badan sendiri. Tak perlu bergaya hidup mewah sekadar nak menunjuk ke kawan-kawan kau. Padahal dalam bank kau simpanan tak sampai empat angka pun. Just be yourself. Belanja dan bergaya ikut kemampuan kau.

 

#9 Bebas Daripada Membuat Hutang Jahat

Kau kena bijak memilih untuk berhutang. Kau tak perlu nak berhutang demi perkahwinan yang gilang gemilang, kau kena bijak menolak hutang iPhone 7, kau tak buat hutang sofa dekat Courts. Jauhi hutang peribadi untuk perkara-perkara yang tidak penting.

 

#10 Banyakkan Sedekah

Bersedekah tak akan buat kau jadi miskin. Kalau kau sedekah RM100 mungkin Tuhan akan gantikan kau lebih daripada nilai yang kau sedekahkan tu. Mungkin bukan berbentuk dalam wang tapi daripada segi kesihatan, orang selalu belanja kau makan dan sebagainya.

 

Pengorbanan kau hari ini adalah untuk kejayaan dan kesenangan kau di masa depan. Kau bersusah-sudah dahulu, bersenang-senang kemudian hari. Kau tanam pokok hari ini untuk kau dapatkan hasilnya nanti.

Lagi 5-10 tahun mendatang. Kau akan senyum nipis. Rasa puas dan bangga dengan segala pengorbanan kau dulu. Kau balik kerja penat pun, kau duk dalam rumah kau sendiri. Bukan rumah sewa. TV dan sofa pun milik kau, bukan masih duk bayar ansuran tiap-tiap bulan.

Yang penting kau kena ada target dan matlamat yang jelas. Barulah kau boleh merancang kau punya pelan tindakan. Jangan berada ditakuk yang sama dan malas nak belajar benda baru.

Selepas 10 tahun, kau nak jadi orang yang miliki kehidupan yang baik ataupun kau hanya nak jadi orang yang duk kagum dengan kejayaan kawan-kawan kau? Keputusan di tangan kau. Kah!

 

Comments

comments